Resultaten Makelpunt Social Return ADSU in 2020

Je bekijkt nu Resultaten Makelpunt Social Return ADSU in 2020

Voor het Makelpunt Social Return was 2020 een gek jaar. Veel commerciële organisaties hebben de focus naar binnen gericht in de corona crisis, net als de partners van samenwerkingsverband ADSU (Aan De Slag in Utrecht) zelf. Maar dankzij het gezamenlijke creatieve aanbod hebben we toch veel mogelijkheden weten te realiseren voor onze deelnemers/cliënten.

Samenwerking

Helaas zijn er ook een aantal dingen niet gelukt waarvan we dat zeker wel hadden gehoopt. Jammer, maar het biedt wel perspectief voor aankomend jaar. Er staan namelijk een aantal interessante en creatieve samenwerkingen op stapel voor 2021. Sowieso zijn genoeg kansen en mogelijkheden om ook in 2021 meer sociale impact te maken met elkaar. We kijken ernaar uit om de gemiste kansen met een aantal nieuwe in 2021 te verzilveren!

Over het Makelpunt Social Return

Samen met andere sociale partners in Utrecht heeft WIJ 3.0 een Makelpunt opgericht voor Social Return. Het Makelpunt adviseert, begeleidt en ontzorgt ondernemers bij de invulling van Social Return. Daarvoor heeft het Makelpunt een overzicht van alle mensen, diensten en producten van Abrona, Altrecht GGZ, de Boogh, Buurtteamorganisatie Sociaal, Gemeente Utrecht, Jellinek, Leger des Heils, LISTER, Moviera, Reinaerde, Tussenvoorziening, UW Re-integratie, UWV SMD en UWV Werkbedrijf, WIJ 3.0 en de Wilg.

Nieuwe kansen

  • De Gemeente Utrecht heeft het Makelpunt Social Return ADSU als één van de key-partners voor sociale inkoop heeft benoemd. Dit betekent dat we nog nauwer gaan samenwerken. De gemeente zal alle leveranciers die ze spreken en die geïnteresseerd zijn in sociale inkoop, met het Makelpunt in contact brengen.
  • Er zijn gesprekken gevoerd met Groene Bouwhekken, Jinc, Vrijwilligerscentrale Utrecht, Impossibilize, Hakron, SB Post en Canvas Communicatie. Dit zijn allemaal organisaties die graag samen met ADSU impact willen realiseren en met wie we interessante voorstellen aan het uitwerken zijn.
  • Het Makelpunt heeft met Exodus gesproken, een organisatie die al bij veel ADSU partijen sociaal inkoopt en graag bij het Makelpunt Social Return meer impact en advies wil inwinnen voor hun eigen SROI beleid (i.e. Social Return of Investment).

Projecten uitgelicht

Drie Eigen Kracht trajecten geadopteerd

Brocacef heeft een SROI verplichting bij Altrecht en werkt al een tijdje samen met WIJ 3.0 en Taal doet Meer. Doel is om mogelijkheden te creëren voor werkzoekende anderstaligen/vluchtelingen. Zij hebben dit jaar drie trajecten voor anderstaligen mogelijk gemaakt. Volgend jaar gaan ze kijken of ze ook een inclusie-programma willen inkopen om diverse anderstaligen te helpen bij het versterken van hun zakelijke netwerk.

Kwastendag

Op de zeer succesvolle kwastendag zijn door vijf ondernemers met een SROI verplichting bij Woonin (voorheen: Mitros), negen kwetsbare kandidaten geselecteerd voor een (om)scholingstraject in de verf. Veel van de kandidaten kwamen van ADSU partijen. De organisatie en jobcoaching lag in handen van NELIS en WIJ 3.0. Na een scholings- en werkervaringsperiode van drie maanden hebben acht kandidaten een arbeidsovereenkomst gekregen. De flyers/posters zijn ontworpen door VERMOGEN. Een mooi en succesvol project met potentie voor een positief vervolg in 2021.

Computers voor Stichting Leergeld

De Gemeente Utrecht kwam met de vraag of wij binnen ADSU wellicht nog oude laptops hadden. Die konden dan beschikbaar worden gesteld aan Stichting Leergeld, zodat kinderen met een kleine beurs toch thuisonderwijs kunnen volgen. Lister kwam met een zeer royaal aanbod aan gebruikte laptops, die zijn nagekeken door het Werkbedrijf ICT van WIJ 3.0. Een mooie samenwerking zo binnen ADSU!

Bedankpakketten / eindejaarspakketten sociaal inkopen

Lister en WIJ 3.0 kochten hun eindejaars- en bedankpakketten sociaal in via het Makelpunt. Brazzerie Abrona heeft heerlijke sinterklaasversnaperingen gemaakt en Lister heeft haar pakketten laten inpakken door Reinaerde en laten bezorgen door de speedservice van WIJ 3.0 en SB Post.

Sociale koffie

Veel bedrijven hebben een koffiecontract met de leverancier van de koffiezetapparaten en het is daar heel moeilijk tussenkomen. Maar het is toch interessant om na te gaan of koffie niet sociaal kan worden ingekocht. Het Makelpunt kan in gesprek gaan met de leverancier: een mooie en relatief makkelijke invulling van SROI. Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die koffiepakketjes bestellen als cadeau voor het personeel. Een leuke samenwerking is die van de Vrijwilligerscentrale Utrecht die koffie inkocht bij het Leger des Heils en liet thuisbezorgen door de speedservice van WIJ 3.0.

Meer informatie

Bekijk een overzicht van alle resultaten van Makelpunt Social Return ADSU in 2020 (PDF, opent in een nieuw venster)

Kijk op de Makelpunt Social Return pagina op onze website voor meer informatie en contact.
Kijk voor meer informatie over het ADSU op hun website.