Tevredenheidsonderzoek: Deelnemers van WIJ 3.0 waarderen activiteiten

Je bekijkt nu Tevredenheidsonderzoek: Deelnemers van WIJ 3.0 waarderen activiteiten

De activiteiten op activeringslocaties van WIJ 3.0 krijgen goede beoordelingen van deelnemers. Dat blijkt uit het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder deelnemers aan dagactiviteiten van WIJ 3.0. Net als in vorige jaren zijn er goede cijfers voor de begeleiders en voor de impact van activiteiten op het persoonlijke leven.

In een enquête die is eind 2024 is afgenomen, gaven deelnemers hun mening over o.a. de activiteiten, begeleiding en invloed daarvan op hun dagelijks functioneren. Vertaald in rapportcijfers scoort ons activeringsaanbod op elke vraag een 8 tot 8.5, vergelijkbaar en vaak iets hoger dan in voorgaande jaren. De respons is met 281 ook veel hoger dan in de voorgaande onderzoeken. De enquêtes zijn op papier afgenomen, wat waarschijnlijk meer uitnodigt om mee te doen dan een digitale vragenlijst.

Waardering voor activiteiten en begeleiding

Maar liefst 86% geeft aan plezier te hebben tijdens hun activiteit bij WIJ 3.0 en 85% vindt dat zij daarbij goede begeleiding krijgen. Een belangrijke vraag is wat deelname aan dagactiviteiten van WIJ 3.0 deelnemers oplevert. Driekwart van de respondenten zegt meer contact met andere mensen te hebben, ruim vier op de vijf voelt zich door deelname beter en nuttig en vindt dat zij zich ontwikkelen. Mensen ervaren ook meer structuur in hun leven (79%). Deelnemers geven aan goed geholpen te zijn bij het vinden van passende activiteiten (85%).

Wat gaat goed, wat kan beter?

In de open vraag over wat men goed vindt gaan, benoemen velen de goede begeleiding en ondersteuning, de fijne sfeer op activeringslocaties, het contact met anderen, gezelligheid en ervaren respect van anderen. Ook structuur is vaak benoemd, evenals het diverse activiteitenaanbod en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren. Deelnemers geven aan te groeien in werkervaring en sociale vaardigheden.

Ook gevraagd is wat beter zou kunnen. In de open antwoorden komen de behoefte aan meer en consistentere begeleiding terug, net als behoefte aan meer structuur en afwisseling in werkzaamheden en de wens van een betere communicatie. Voor arbeidsmatige activiteiten waar deelnemers een vrijwilligersvergoeding voor krijgen, komt soms naar voren dat deelnemers deze vergoeding als laag ervaren.

Er is veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om informatie te delen via de open vragen. Bij elkaar geeft dat bijzonder goede feedback waar teamleiders van verschillende activeringslocaties hun voordeel mee kunnen doen, feedback die ook in deelnemersoverleggen terug zal komen. Een voorbeeld daarvan is het onderwerp wereldnieuws. Meerdere deelnemers geven aan dat er beladen onderwerpen bij zitten waar niet iedereen zich prettig bij voelt. Van de begeleiders vraagt dit om hier alert op te zijn en aandacht voor te hebben.

Bestuurder Menno van Piggelen is blij met de resultaten van het tevredenheidsonderzoek:

De cijfers tonen in lijn met voorgaande jaren resultaten waar we blij mee zijn. Er zijn over de hele linie hoge scores ten aanzien van de begeleiding die we bieden en de impact op de deelnemers. Wat bij de cijfers het meest eruit springt is de relatieve moeite die deelnemers hebben om een passende activiteit te vinden. We zetten daar sinds enkele jaren activeringscoaches voor in, maar hun taak begint pas nadat iemand zich bij ons heeft gemeld. Het is een aanmoediging om te kijken of we op dit punt in samenwerking met partners de verwijzing nog beter kunnen maken.

Locatie Nieuwegein en Recreatieve Activering

Er zijn aparte enquêtes uitgevoerd onder deelnemers van locatie WIJ 3.0 Nieuwegein (voor regio Lekstroom) en onder deelnemers aan Recreatieve Activering in Nieuwegein. Ook hier krijgt de begeleiding en de impact van deelname op het persoonlijke leven een positieve beoordeling. Deelnemers aan Recreatieve Activering hebben plezier in hun activiteiten, leren nieuwe mensen kennen, vinden de begeleiding goed en zitten beter in hun vel.

Meer informatie

Voor ons tevredenheidsonderzoek maken wij onder meer gebruik van Ervaringwijzer.

Meer weten? Bekijk onderstaande rapportage of stuur een e-mail met je vraag naar info@wij30.nl

Foto bovenaan: keuken van activeringslocatie WIJ 3.0 Ghanaplein, fotograaf: Willem Jan Ritman