De activeringscoach maakt meedoen gemakkelijker

WIJ 3.0 beschikt sinds enkele maanden over een paar activeringscoaches. In een gesprek stellen Jasper van der Vooren en Lotte Peek zich voor en leggen ze uit wat ze doen.

We treffen elkaar in een kaal kamertje in locatie de Stadsbrug aan Kon. Wilhelminalaan. Later valt de fotograaf binnen. Het gesprek is dan al in volle gang. We hebben dan al besproken dat nieuwe deelnemers een intakegesprek voeren met Jasper of Lotte. Lotte: “In dat gesprek maken we kennis met de deelnemer en horen we wat hij wil doen. Of als dat nog niet zo duidelijk is, kijken we naar welke interesses er zijn. Wij zoeken dan een meest passende plek.”

Hulp is prettig

De hulp van de activeringscoach bij het vinden van een plek hoeft niet altijd. Lotte: “Sommigen doen het zelf. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. We merken dat veel deelnemers dit eerste contact met ons wel prettig vinden. Wij weten goed wat zoal mogelijk is.”

Lotte Peek

Jasper is al enkele maanden langer bezig als activeringscoach dan Lotte. “In het begin is er veel tijd gestoken in het wegwerken van achterstanden in de registratie. Dat is niet altijd het leukste deel van het werk, moet ik zeggen. Leuker is om te spreken met nieuwe deelnemers en hun op weg te helpen.”

Financiering

Bij het op weg helpen hoort ook dat de financiering voor elke deelnemer om mee te doen aan een activiteit is geregeld. Deelnemers die geregeld begeleiding nodig hebben krijgen die geboden via een zogenaamde wmo-indicatie van hun Buurtteam. Bedacht is dat deelnemers zelf die indicatie aanvragen, maar in praktijk blijkt dat voor veel mensen een grote opgave. Dus ook hierbij helpen Jasper en Lotte. Jasper hierover: “We stellen het in elk intakegesprek aan de orde, dat zakelijke onderdeel. Dat is niet altijd even makkelijk. Mensen willen gewoon beginnen. En gelukkig kan dat bij WIJ 3.0 ook. Maar tegelijk maken we dan wel een afspraak om ook de financiering te regelen.” Het buurtteam is vaak onbekend, zo merken Lotte en Jasper. Lotte: “Het voelt ook ongemakkelijk aan voor de deelnemer: hij wil bezig zijn met de stap te maken naar meedoen en niet met bezig te zijn eerst de zakelijke voorwaarden te regelen.”

Jasper van der Vooren

“Daarom nemen wij zo veel mogelijk daarvan over.” Vult Jasper aan. Een taak die, naar zijn zeggen, veel waardering ook krijgt vanuit de buurtteams. ‘Fijn, zo een duidelijk aanspreekpunt’ horen Lotte en Jasper terug.

Verbinden

Zit het er dan op voor de activeringscoach? Nee. Beide geven aan dat ze gaandeweg ook meer zicht willen houden op hoe deelnemers terecht komen. Daarvoor zal binnen WIJ 3.0 de samenwerking met de activiteiten- en werkbegeleiders verbeterd moeten worden. Daarnaast willen ze hun rol als verbinder tussen WIJ 3.0 en de buurteams meer invulling geven door het aanbod beter bekend te maken. Activeringscoach zijn is leuk en nuttig, zo vinden beide. Maar moeilijk is het zo af en toe ook. Lotte heeft soms te maken met deelnemers die echt enthousiast zijn voor een werkactiviteit maar op geen enkele wijze eraan mee wil werken dat er een wmo-indicatie door het buurtteam afgegeven wordt. “Dan is het ook fijn dat e met z’n tweeën zijn, kan ik even met Jasper overleggen over hoe we dit gaan oplosen.” Want dat is wel waar beide echt zeer gemotiveerd voor zijn, om zo veel mogelijk mensen te helpen om deel te kunnen nemen aan de dagactiviteiten.

(foto’s Gerbrand Langenberg)