Centrale MedezeggenschapsRaad – CMR

De Centrale MedezeggenschapsRaad is een raad van cliënten van WIJ 3.0. Zij praten over onderwerpen die veel cliënten en heel WIJ 3.0 aangaan. De raad staat open voor cliënten die actief zijn bij de werklocaties of bezig zijn met een re-integratietraject. Het doel van de CMR is om de gemeenschappelijke belangen van alle WIJ 3.0 cliënten te behartigen.

De CMR zet zich in voor een goede kwaliteit van zorg en begeleiding. Zij doet dit door mee te denken en te adviseren over besluiten, werkwijze en visie. Er is minimaal vier keer per jaar overleg tussen de CMR en de bestuurder.

Werkwijze

Op elke werklocatie vindt regelmatig (vier keer per jaar) een deelnemersoverleg plaats. Het streven is dat er van elke locatie een deelnemer in de CMR zit. Dan weten de leden van de CMR uit eigen ervaring wat de deelnemers op een werklocatie belangrijk vinden, wat de standpunten en ideeën zijn en hoe de zorg- en dienstverlening wordt ervaren. Als een locatie niet in de CMR is vertegenwoordigd zal de CMR via bijvorbeeld en werkbezoek kennis nemen van de standpunten van deelnemers. De meningen en indrukken van het deelnemersoverleg op locatie zijn daarbij belangrijker dan wat een individueel lid van de CMR vindt. Dit kan soms best een uitdaging zijn om mee om te gaan.

Het bestuur van WIJ 3.0 informeert de CMR over voorgenomen besluiten, over contact met gemeenten en partner-organisaties en alles wat verder van belang is voor de deelnemers. Leden van de CMR bespreken dit dan weer in het deelnemersoverleg op locatie.

Belangrijke onderwerpen

Kortom, de CMR vertegenwoordigt, praat over en adviseert. We hebben het onder andere over:

  • Tevredenheid van de deelnemers;
  • Benadering, bejegening en omgangsvormen;
  • De Begroting van WIJ 3.0
  • Begeleiding van deelnemers op de werklocaties;

In de afgelopen tijd hebben we met het bestuur gesproken over onder andere de deelnemersvergoedingen, de klachtenprocedure en het Meerjarenbeleid.

Voorbeeld: tevredenheidsonderzoeken

Voor de CMR zijn de tevredenheidsonderzoeken heel belangrijk. Op elke locatie van WIJ 3.0 laat de bestuurder eenmaal per jaar de tevredenheid onder de deelnemers onderzoeken. De bestuurder van WIJ 3.0 reageert op de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken en vraagt advies van de CMR. De CMR maakt hierbij gebruik van de deelnemersoverleggen die de uitkomsten voor hun locatie bespreken. Nadat de CMR de bestuurder heeft geadviseerd zullen ze tijdens een volgend deelnemersoverleg vertellen wat is besproken met de bestuurder. De CMR heeft zo een verbindende functie tussen bestuurder en deelnemers op locaties.

Taken en (formele) bevoegdheden

De taken en bevoegdheden van de CMR zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Voor het uitoefenen van haar taken heeft de CMR een aantal rechten:

  • Recht op informatie: de bestuurders moeten de CMR tijdig alle informatie geven die zij nodig heeft om taken goed te kunnen verrichten.
  • Recht op overleg: de bestuurders moeten tijd vrijmaken om regelmatig haar beleid met de CMR te overleggen.
  • Recht om te adviseren: de cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten. Zij mag in bepaalde zaken een bindend advies geven.

Vragen, interesse of aanmelden?

Stuur een e-mail naar: Niki Schipper, ondersteuner Centrale MedezeggenschapsRaad WIJ 3.0, Niki.Schipper@Wij30.nl of bel 0621524181.