Guus Sesink: activeringscoach maatschappelijke opvang

Werken bij Sleep Inn onder de paraplu van WIJ 3.0

Wie ben je en wat doe je?

‘Ik ben Guus Sesink en ik werk sinds mei 2023 als activeringscoach bij WIJ 3.0 op de maatschappelijke opvang “Sleep Inn” aan het Jansveld 51 in Utrecht.’

Wat is de Sleep Inn eigenlijk?

‘De Sleep Inn is een 24-uursopvang van de Tussenvoorziening voor mensen die dakloos zijn, met binding aan regio Utrecht. De mensen slapen op een gedeelde of een eigen kamer.’

‘WIJ 3.0, de Tussenvoorziening en het Leger des Heils zijn gezamenlijk het project Activering in de Opvang gestart. Sinds juni 2023 zijn op drie maatschappelijke opvanglocaties in Utrecht – waaronder de Sleep Inn – activeringscoaches gestart om mensen die hier verblijven te ondersteunen met het vinden van een daginvulling. Dit kan gaan om een hobby, dagactiviteiten, arbeidsmatige activering, opleiding of vrijwillig/betaald werk.’

Wat houdt je begeleiding precies in?

‘Ik help met alles tussen hobby en werk. De cliënten mogen het zelf bedenken, hierbij zijn geen kaders. De mensen met wie ik werk zijn heel divers en hebben dakloosheid als gemeenschappelijke deler. Dit kunnen hoogopgeleiden zijn, maar ook mensen met een taalachterstand, ex-gedetineerden of mensen die net zijn gescheiden. Je zou kunnen zeggen dat ik me bezighoud met het ‘actieve’ deel van cliënten en niet met de begeleiding van de problematiek die zij hebben, zoals het naleven van de huisregels. Dat laatste is de taak van mijn collega’s, de opvangmedewerkers. Het maakt ‘t voor mij luchtiger om een gesprek open en zonder oordeel aan te gaan. Ook zorgt het voor laagdrempelig contact.’

Waar haal jij voldoening uit?

‘In mijn functie heb ik de ruimte en tijd om iemand echt in het proces te ondersteunen. Regelmatig ga ik bijvoorbeeld met mensen mee om ergens kennis te maken of op bezoek te gaan. Dat ik in het proces zo betrokken kan zijn, wordt vaak erg gewaardeerd. Met mij samenwerken is vrijwillig, dus de motivatie voor een passende daginvulling is er bijna altijd. Als het lukt om een leuke passende activiteit of werkplek te vinden, is de cliënt daar ontzettend blij mee. Mij geeft het veel plezier en voldoening. Regelmatig komt het voor dat iemand niet weet waar de interesse ligt. In die gevallen doen we samen het kwaliteitenspel. Met deze methode onderzoek ik samen met de cliënt waar die blij van wordt. Soms zijn het ook kleine aanpassingen waarmee ik cliënten in beweging krijg, zoals een fiets en ov-kaarten die we ter beschikking stellen.’

‘De benadering van de activeringscoach inspireert mij. In deze rol heb ik veel ruimte en tijd voor individuele aandacht die andere hulpverleners vaak niet hebben.’

Guus Sesink

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou?

‘Een goed passende activeringsplek vinden voor lange termijn is een uitdaging. Vooral voor de mensen met een taalachterstand. Ik merk dat mensen ook vaak uitgebuit worden zonder garantie van vastigheid. Zo komt het regelmatig voor dat ze alleen korte arbeidscontracten krijgen of ze hoppen via uitzendbureaus steeds van klus naar klus. Het gebeurt ook wel eens dat ik hemel en aarde beweeg om iets voor elkaar te krijgen voor een cliënt en dat die persoon het dan laat afweten. Dat voelt even als een teleurstelling, maar het hoort erbij. Mijn persoonlijke uitdaging is dat in mijn beleving niet alle processen snel genoeg gaan. Als een cliënt mij benadert, wil die persoon meestal zo snel mogelijk werken. Vaak gaat er toch wat tijd overheen voordat de cliënt daadwerkelijk begint en dan zakt soms de motivatie weg.’

Hoe ga je om met stressvolle of moeilijke situaties?

‘Ik werk als enige activeringscoach in de Sleep Inn, maar als ik ergens niet uit kom kan ik sparren met activeringscoaches van andere locaties. Dat is fijn, we komen wekelijks samen en hebben ook casuïstiekbespreking. Ook kan ik voor overleg terecht bij de opvangmedewerkers van de Sleep Inn. In de daklozenopvang gebeurt natuurlijk wel eens wat, maar ik vind het erg meevallen. De meeste incidenten zijn in de avond of ’s nachts. Dus ik krijg niet alles mee van wat de opvangmedewerkers meemaken.’

Wat maakt jou een goede activeringscoach?

‘Ik ben heel betrokken en ik vind het fijn om te pionieren, het ad hoc en zelfstandig werken. Dit komt mooi samen in deze functie. Veel dingen zijn trial & error en geen dag is hetzelfde, daar houd ik van. Het contact maken, het aandachtig luisteren en het onderzoeken van wat iemand echt wil of motiveert: dat zit in mijn aard. Alleen dan kom je tot een juiste match van activering!’

‘Het werk is heel divers. Soms heb ik na twee afspraken werk gevonden; andere keren zijn het ingewikkelde gesprekken die me uitdagen om met mijn gesprekstechnieken iemands intrinsieke motivatie te vinden. Dat lukt in de meeste gevallen.’

Welke successen zijn je bijgebleven?

‘Het mooie aan mijn functie is dat er snel resultaat is. Dat geeft mij veel plezier en voldoening. Zo was er een jongen die al meerdere jaren depressieve klachten had. Hij wilde wel wat doen, maar hij wist niet wat. We voerden veel gesprekken en vervolgens heb ik het kwaliteitenspel ingezet. Na verschillende mogelijkheden te hebben bekeken is hij met veel plezier gestart in de metaalwerkplaats van WIJ 3.0 Maliegilde. Na de eerste week vroeg hij al om uitbreiding van zijn dagen!

Een ander voorbeeld is een oudere meneer die slecht Nederlands sprak. Hij wilde graag werken, maar hij was veel uitgebuit door uitzendbureaus met tijdelijke 0-uren contracten. Daardoor was hij ook bij de Sleep Inn terecht gekomen. Zijn wens was om ergens te werken met een vast contract en een vast aantal uren. We hebben samen vele sollicitaties gestuurd, waar ze steeds niet konden voldoen aan zijn wens. Uiteindelijk heeft hij leuk en passend werk geworden bij U-stal.’

Hoe bouw je een vertrouwensrelatie op?

‘Samenwerking met mij is vrijwillig en daardoor ongedwongen. Ik probeer me aan iedereen voor te stellen in de opvang. Het komt ook voor dat mensen niks van me moeten weten. Ik maak met iedereen in de opvang laagdrempelig contact – zonder oordeel en altijd vanuit iemands motivatie, die ondersteun ik. De benadering van de activeringscoach inspireert mij. In deze rol heb ik veel ruimte en tijd voor individuele aandacht die andere hulpverleners vaak niet hebben. Zo ben ik bijvoorbeeld meerdere weken met een cliënt meegefietst naar een dagactiviteit, ga ik mee tot aan de deur bij sollicitatiegesprekken of maak een wandeling om achter iemands drijfveer te komen. Dit alles om de drempel van activering te verlagen door met elkaar het gesprek te blijven voeren. Dat schept een vertrouwensband!’

Waarom ben je bij WIJ 3.0 gaan werken?

‘Ik vind WIJ 3.0 een heel sympathieke organisatie, maar het was vooral de functie die mij aansprak. Ik haal uit de functie meer plezier dan ik vooraf had ingeschat.‘

Wat vind je prettig aan WIJ 3.0?

‘Ik ben niet veel op de WIJ 3.0 locaties. Wel had ik een uitgebreide inwerkperiode van een maand. De tijd die ik hiervoor kreeg was heel fijn en gaf mij de ruimte om mijn netwerk op te bouwen. Ik heb alle locaties van WIJ 3.0 mogen bekijken en heb daar kennis gemaakt met veel medewerkers. Mijn WIJ 3.0 collega’s vind ik heel bevlogen en betrokken en ik heb een heel fijne samenwerking met de teamleider. Er worden leuke en creatieve projecten bedacht en er is veel ruimte voor eigen inbreng. In mijn eigen functie vind ik het belangrijk dat ik ook mijn eigen pad kan bewandelen, dingen mag uitproberen en kan zeggen wat ik denk. En dat kan!’

Zou je WIJ 3.0 aanbevelen aan anderen?

‘Ja absoluut en dan vooral mijn eigen functie. Je werkt met – en faciliteert heel diverse mensen. Daarnaast geef je zelfstandig invulling aan je werkterrein als echte pionier, waardoor je snel resultaat kunt behalen. Dat geeft voldoening en waardering!’